Sidans innehåll

Lovskola

Lovskolan är till för elever som inte når, eller riskerar att inte nå, kunskapskraven i årskurs 8 och 9 på grundskolan. Målet med lovskolan är att hjälpa eleverna att bli behöriga till gymnasieskolans nationella program.

Om lovskolan

Skulle det vara så att eleven inte fått ett godkänt slutbetyg i något ämne har eleven rätt att göra en särskild prövning i anslutning till lovskolan. En särskild prövning tar tid att genomföra och vill man göra en sådan behöver det meddelas i god tid före sommarskolan.

Att delta i lovskola är frivilligt för eleverna som får erbjudandet, men när en elev blivit anmäld och tackat ja till en plats, gäller obligatorisk närvaro precis som i den vanliga skolan.

Lovskolan genomförs på Sammilsdalskolan under 12 dagar uppdelat i tre perioder:

• Sportlov - vecka 9, 26 februari -29 februari med tiderna 08:00-14:00. Sista ansökningsdatum är 8 februari
  • Påsklov - vecka 14, 2 april - 5 april med tiderna 08:00-14:00. Sista ansökningsdatum är 14 mars.
  • Sommarlov - vecka 25, 17 juni - 20 juni med tiderna 08:00-14:00. Sista ansökningsdatum är 30 maj.

Lovskolan bedrivs i form av klassrumsundervisning. Ange i formuläret vilket ämne som du önskar läsa. Fokus läggs främst på ämnena matematik, svenska och engelska. Man kan också välja simundervisning.

Material och handlingsplan

Efter att du ansökt om lovskola, kontaktar du din ordinarie ämneslärare i de ämne du valt att läsa under lovskolan. Tillsammans skrivs en handlingsplan över vad du ska arbeta med under lovskolan. Denna handlingsplan tar du med dig samt läromedel i ämnet och din dator. Lovskolan tillhandahåller även annat arbetsmaterial.

När lovskolan är slut får du ett intyg sammansatt av din ansvarige handledare efter genomförda dagar.

Betyg

Elever i åk 9 har rätt att få ett underkänt betyg prövat under lovskolan och kan vid godkänt resultat bli antagen till ett gymnasieprogram till hösten. Prövningen är omfattande i tid och det eventuellt nya slutbetyget kommer vi i år inte att hinna med i den ordinarie antagningen. Blir det ett nytt slutbetyg efter antagningen, kan möjligheten att få en reservplats finnas, vid reservantagningskörningen den 2 augusti. Meddela i god tid om du vill göra en prövning. Meddela ansvarig för lovskolan.

Skolskjuts

Elever får åka ordinarie bussar. Schemat är ej anpassat efter Dalatrafiks lovturlista. Vid ansökan ange om ni behöver busskort.

Lunch och cafeteria

Lunch serveras på Gästis. Lunchen bekostas av kommunen. Under dagen kan eleverna köpa enklare fika i skolans cafeteria.

Ansvarig

Marit Andersson, biträdande rektor, Sammilsdalskolan