Gymnasiebibliotek

I biblioteket kan du söka information, sitta och läsa, plugga och låna böcker, tidningar och teknisk utrustning.

Elever sitter i soffan i biblioteket

Bild från gymnasiebiblioteket

Nu kan du själv enkelt söka böcker i skolbibliotekens nya katalog!

Du kan också logga in själv genom att ange ett eget lösenord via sidan där du anger din skol-e-post och väljer ett lösenord via länken du får.
Du loggar in med ditt 10-siffriga personnummer@leksand och ditt lösenord.

Denna inloggning använder du också i lånekiosken för självbetjäning vid
bibliotekets ingång.

Bibliotekariens arbetstider

Onsdag-torsdag klockan 8-16, fredag klockan 8-15.
Skolans bibliotekarie hjälper dig med informationssökning, källkritik och boktips.

Utlåning då biblioteket är obemannat

Då biblioteket är obemannat så kan du låna böcker i bibliotekets lånekiosk eller genom att skicka ditt namn, personnummer och streckkodsnumret på bokens baksida till Björn Ingvarsson på mejl eller på Teams.

Digitaliseringspedagogen

I biblioteket hittar du även vår digitaliseringspedagog Jonas som hjälper dig med din elevdator eller om du har andra IT-frågor.

Sök artiklar i ett stort antal svenska och utländska tidningar

På biblioteket finns ett mediearkiv med arkiverade dagstidningar, ett stort antal tidskrifter och tjänsten Pressreader som innehåller över 4 000 tidningar från hundra länder och på 60 olika språk.

Ungdomsböcker

He Black: The cruel prince
He Maas: A court of thorns and roses
He Schwab: The invisible life of Addie LaRue
Rbz Ferry Hur fan ska vi ha det?

Skolkataloger från och med 1993 till 2021

Du kan titta i skolkataloger och studentkataloger med klassfoton från och med 1993 i biblioteket.

Teknikutställning

I biblioteket finns en utställning över teknikutvecklingen från och med gymnasiets start år 1995.

Pressreader, läs mer än 7 000 tidningar från hela världen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mediearkivet, med artiklar från svenska dagstidningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Dalabiblioteken, sök böcker med mera på bibliotek i Dalarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Böcker som trendar på Booktok Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Infoga källor i word, instruktionsfilm Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Information Sverige, främst för nyanlända Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenska akademiens ordböcker och grammatik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Litteraturbanken, med mer än 4 000 klassiska böcker Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
IPS, artiklar från hela världen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
ALEX, författarlexikon Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Landguiden, information om världens länder Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Atlantbib, små faktaböcker, läs och lyssna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
DIVA, forskningsarbeten från 50 lärosäten i Sverige Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Projekt Runeberg,e-böcker av nordiska klassiker Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
SO-rummet, mycket material inom SO-ämnena Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, läs om 2 000 kvinnor från medeltid till nutid Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Världens bibliotek, läs och lyssna på böcker i ditt språk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
MIK-Portalen, Internet-sökskola Pdf, 644 kB.