Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledarna ansvarar för information och vägledning inför studie- och yrkesval samt upprättar och följer upp elevernas individuella studieplaner. De hjälper dig med dina val under gymnasietiden och vägleder dig till studier efter gymnasiet.

Elever och lärare på Leksands gymnasium

Våra studie- och yrkesvägledare

Åsa Matsson Andrén
Ekonomiprogrammet (EK), Försäljnings- och serviceprogrammet (FS), Handels- och administrationsprogrammet (HA), Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) och Gymnasial lärlingsutbildning.

Ulrika Gustafsson
Barn- och fritidsprogrammet (BF), Hantverksprogrammet (HV), Introduktionsprogrammen (IM), Naturvetenskapsprogrammet (NA), Teknikprogrammet (TE) och Anpassad gymnasieskola.

Individuell studieplan

Studie- och yrkesvägledarna upprättar en individuell studieplan för varje elev på gymnasiet och följer upp planen under gymnasietiden. Den individuella studieplanen innehåller information om vilka kurser som ingår i elevens gymnasieprogram och de val som eleven gör under gymnasietiden.

Individuellt val

Individuellt val ingår i samtliga gymnasieprogram och som elev ska man vanligtvis läsa 200 poäng individuellt val i årskurs två och tre. I vår katalog, Individuellt val, kan du se vilka kurser som går att läsa.

Studie- och yrkesval efter gymnasiet

Här finns information och inspiration för att hitta utbildning till yrken

Information om att studera på högskolor och universitet

Anmälan till högskolor och universitet

Hösten 2024

• 15 mars, webbanmälan öppnar
  • 15 april, sista anmälningsdag
  • 11 juli, antagningsbesked med svarskrav
  • 19 juli, sista svarsdag
  • 25 juli, andra antagningsbeskedet

Anmälan gör du på antagning.se

Högskoleprovet

Våren 2024

• 9 januari, anmälan öppnar
  • 16 januari, anmälan stänger
  • 13 april, provdag

Information om yrkeshögskola

Information om folkhögskola

Information om att studera utomlands

Information om vuxenutbildningen Leksand-Rättvik

Prövning

Som elev på gymnasiet har du rätt att utan kostnad göra en prövning om du har betyget F i en kurs.

Om du har avslutat gymnasiet har du möjlighet att göra en prövning för att höja ditt betyg. Då kostar prövningen 500 kronor. Anmälan ska lämnas in minst tre månader före den prövning du vill göra. Du kontaktas av ämnesansvarig lärare i god till före prövningen.

Datum för prövning vårterminen 2024

• 12 februari, klockan 9-16, alla ämnen
  • 17 juni, klockan 9-16, alla ämnen

Anmälan är bindande och görs på vår anmälningsblankett.
Den kan du skriva ut själv, hämta hos gymnasiets studie- och yrkesvägledare eller i ett ställ vid receptionen på gymnasiet.

Skicka blanketten till (välj ett alternativ):

Via e-post till: Leksands gymnasium

Per post till: Leksands gymnasium, 793 80 LEKSAND